Reiseforsikringen dekker ikke flystreik

Streik kan ramme mange reisende, men reiseforsikringen dekker ikke forsinkelser og kanselleringer som skyldes flystreik.

– Husk at du må kontakte flyselskapet ditt om streik gjør at flyvningen blir innstilt, sier skadeforebygger i Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen.

Reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.

Ber deg avvente med avbestilling

Forbrukerrådet anbefaler at du som reisende avventer med å avbestille flybillettene dine ved en streik. Avbestiller du selv, har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.

– Dersom det ser ut til at flyvningen din står i fare for å rammes av streik, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Får du ikke direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt, så regn med at det går som vanlig, sier Hofstad-Nielsen.

Om flyvningen din blir innstilt har du tre muligheter:

  1. Returnere billetten og få den refundert av flyselskapet som streiker.
  2. Om mulig: booke om din reise til et senere tidspunkt.
  3. Bestille hos andre selskap, eller bruke alternative reisealternativer som bil eller tog, og deretter søke refusjon hos flyselskapet som streiker.

– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men – det kan ta litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det har vært høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.

Hva med hotell og feriehus?
Så lenge det er streik som er årsak til at du ikke får reist, så dekker heller ikke reiseforsikringen avbestilling av hotell, feriehus eller Airbnb.

– Vi anbefaler kundene som ikke har refunderbare bookinger å kontakte hotellet eller utleier for avbestilling og eventuelt hvor mye en kan få igjen, sier Hofstad-Nielsen.

Spørsmål og svar

Dekker reiseforsikringen streik?

Nei, reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer. Det er flyselskapet som skal refundere billetten din.

Hva har jeg krav på hos flyselskapet?

Flyselskapet kan ordne nye billetter når det skjer avvik. Du har krav på ombooking snarest mulig, få en senere reise, eller få refusjon for billettene. Hvis du ikke får tak i flyselskapet, kan du også legge ut for nye billetter selv og søke refusjon hos flyselskapet i etterkant.

Hva gjør jeg med hotell/feriehus som jeg har booket?

Så lenge det er streik som er årsak til at du ikke får reist, så dekker ikke reiseforsikringen avbestilling av hotell, feriehus eller Airbnb. Vi anbefaler at du tar kontakt med hotellet eller utleier for avbestilling, og for å høre om hvor mye du eventuelt kan få igjen.

Se flere spørsmål og svar