Nå er det mye vær – se svar på det du lurer på

Her får du svar på de vanligste spørsmålene vi får ved slike hendelser.

For å unngå telefonkø kan du melde saken din digitalt.

Meld skade

Svar på de vanligste spørsmålene

Oppdatert: 21.03.2025

Forsinkelse på reise

Forsinket fly/offentlig transport

Dersom flyet eller annen offentlig transport ikke går til planlagt tid, kan du få erstattet rimelige og nødvendige ekstrautgifter til reise og overnatting. Forsinkelsen må skyldes værforhold, teknisk feil, trafikkuhell eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold.

Forsikringen kan dekke reiseutgifter dersom flyselskapet/transportøren ikke klarer å innhente reiseruten innen 24 timer. Forsikringen kan også dekke overnattingsutgifter dersom flyselskap/transportør ikke kan tilby transport før neste dag.

Det er viktig at du først tar kontakt med flyselskapet/transportøren. Forsikringen dekker kun det du ikke får erstattet fra flyselskapet/transportøren. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.

Rekker ikke forhåndsbetalt transport eller neste forbindelse

Hvis du kommer for sent til forhåndsbetalt transport, erstatter vi rimelige og nødvendige reiseutgifter for å innhente reiseruten. Det er derimot en forutsetning at du har beregnet tilstrekkelig tid fra du planlegger å ankomme avreisestedet til neste planlagte avgang. Forsinkelsen må skyldes værforhold, teknisk feil, trafikkuhell eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold.

Hvis du mister avgangen din, må du først kontakte flyselskapet/transportøren. Dersom du eksempelvis har en gjennomgående billett med samme selskap/flyallianse, har de ansvaret for å booke deg om på neste mulige avgang eller finne en annen passende løsning. Dersom du ikke har gjennomgående billett med samme selskap, må du ordne med nye billetter og overnatting selv, og be om erstatning for utgiftene fra oss etterpå.

Regn og flom

Jeg har meldt sak til dere. Når får jeg svar?

Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det kan derfor ta litt lenger tid enn normalt før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.

Hva kan jeg gjøre selv for å begrense skadene?
  • Flytt innbo opp fra kjelleren hvis det er mulig.
  • Hvis du har store mengder vann i boligen må du passe på å ikke pumpe ut vannet for raskt, fordi trykket utenfor huset balanserer trykket inne i huset.
  • Hvis det er mindre mengder vann, kan du rive berørte gulv. Men du bør helst rive minst mulig. Unngå å gå løs på dyre bygningsdeler som bad, for det krever en faglig vurdering.
  • Vi anbefaler at du lufter ut rommene så mye som mulig, men ikke bruk varmeovner, varmevifter, varmekabler osv. Mugg og sopp trives bedre i varme og fuktige omgivelser.
Jeg kommer ikke frem til boligen min. Hva gjør jeg?

Hvis veien er stengt slik at du ikke har tilgang på boligen din, så er det kommunen som har ansvar for å hjelpe deg.

Når får jeg besøk av bygningssakyndig (takstmann)?

Det er stor pågang ved en slik hendelse. Vi er nødt til å prioritere de som er hardest rammet først. Vi gjør det vi kan for å hjelpe kundene våre så raskt vi kan, men det er på nåværende tidspunkt vanskelig å si en eksakt tid for dette. For noen kunder kan dette ta lang tid, noe vi forstår kan være frustrerende.

Får jeg dekket alt som er ødelagt?

Det som er skadet som en direkte konsekvens av regnet/flommen den siste tiden, vil være dekket i henhold til din forsikringsavtale.

Det kan være noen begrensninger, men dette kan du snakke med din saksbehandler om. Det er også viktig å huske på at de fleste har en egenandel på forsikringen sin. På en naturskade er det en fast egenandel på 8000 kroner, som er felles for alle forsikringsselskapene i Norge. Denne vil gjelde selv om du i din forsikring har en lavere egenandel på andre typer skader.

Jeg har innboforsikring hos dere, men husforsikring i et annen forsikringsselskap. Har det noen praktisk betydning for erstatningen jeg får?

Dette vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Ulempen er at du da får to egenandeler, mens om du hadde hatt begge forsikringer hos oss i  Fremtind hadde vi kun trukket én egenandel.

Jeg har husforsikring hos dere, men innboforsikring i et annen forsikringsselskap. Har det noen praktisk betydning for erstatningen jeg får?

Dette vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Ulempen er at du da får to egenandeler, mens om du hadde hatt begge forsikringer hos oss i Fremtind hadde vi kun trukket én egenandel.

Det er skade på boligen og den er ubeboelig. Hva gjør jeg?

Du må kontakte det forsikringsselskapet der du har husforsikring, og det er de som erklærer hjemmet ditt ubeboelig.

Hvis boligen blir erklært som ubeboelig har du krav på:

a) Husleietap
Husleietap er markedsverdien for hjemmet ditt og du får utbetalingen fra husforsikringen. Husleietapet skal dekke kostnader til midlertidig bosted. Forsikringen har en egenandel som du må betale.

b) Merutgifter
Merutgifter er de kostnadene som overstiger det du får i husleietapet av din bygningsforsikring, for å betale for ett midlertidig bosted. Den dekker også andre nødvendige merutgifter som klær og lignende. Denne utbetalingen kommer fra innboforsikringen. Innboforsikringen har en egenandel som du må betale.

Har du andre spørsmål?

Har du allerede meldt skaden din til oss, kan du sende oss spørsmål om saken din på e-post (HUSK: skadenummer i emnefeltet i e-posten). Da kommer spørsmålet rett inn i saken din og en saksbehandler vi svare så raskt som mulig.

Du kan også ringe oss i Fremtind på telefonnummer 915 09801, men det kan under en slik hendelse være mye kø på telefonen.