Været skaper forsinkelser - her er svar på det du lurer på

Nå er det mye vær! Her får du svar på de vanligste spørsmålene vi får ved slike hendelser.

For å unngå telefonkø kan du melde saken din digitalt.

Meld skade

Svar på de vanligste spørsmålene

Oppdatert: 03.01.2025

Forsinket fly/offentlig transport
Dersom flyet eller annen offentlig transport ikke går til planlagt tid, kan du få erstattet rimelige og nødvendige ekstrautgifter til reise og overnatting. Forsinkelsen må skyldes værforhold, teknisk feil, trafikkuhell eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold.

Forsikringen kan dekke reiseutgifter dersom flyselskapet/transportøren ikke klarer å innhente reiseruten innen 24 timer. Forsikringen kan også dekke overnattingsutgifter dersom flyselskap/transportør ikke kan tilby transport før neste dag.

Det er viktig at du først tar kontakt med flyselskapet/transportøren. Forsikringen dekker kun det du ikke får erstattet fra flyselskapet/transportøren. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.

Rekker ikke forhåndsbetalt transport eller neste forbindelse
Hvis du kommer for sent til forhåndsbetalt transport, erstatter vi rimelige og nødvendige reiseutgifter for å innhente reiseruten. Det er derimot en forutsetning at du har beregnet tilstrekkelig tid fra du planlegger å ankomme avreisestedet til neste planlagte avgang. Forsinkelsen må skyldes værforhold, teknisk feil, trafikkuhell eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold.

Hvis du mister avgangen din, må du først kontakte flyselskapet/transportøren. Dersom du eksempelvis har en gjennomgående billett med samme selskap/flyallianse, har de ansvaret for å booke deg om på neste mulige avgang eller finne en annen passende løsning. Dersom du ikke har gjennomgående billett med samme selskap, må du ordne med nye billetter og overnatting selv, og be om erstatning for utgiftene fra oss etterpå.