
Årsrapport 2024
Her finner du alt om fjoråret, samt innsikt i Fremtinds strategier for å møte fremtidige utfordringer.
Eksterne lenkerÅret som gikk
2024 ble et historisk år for Fremtind. Vi fusjonerte med Eika Forsikring, og har styrket distribusjonskraften vår gjennom forsikring i bank. Vi fikk ny konsernsjef, ny konsernledelse, og har hjulpet 500.000 kunder med å behandle nesten 600.000 skadesaker.

Fremtind har styrket sin distribusjonskraft gjennom forsikring i bank, og har befestet posisjonen som den største aktøren i privatmarkedet.

Samfunnsoppdrag og bærekraft
Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å hjelpe og motivere kundene våre til å ta vare på helsen, verdiene og omgivelsene sine – og være der når det trengs. Det betyr at vi i tillegg til å håndtere skadesaker, tilbyr forebyggende råd og tjenester, for eksempel innen trafikksikkerhet, brann- og vannskader.
Brukt framfor nytt – når vi kan
Når en ulykke eller en skade har skjedd, hva da? Kanskje sier det seg selv at det er bedre for planeten at vi reparerer i stedet for å kjøpe nytt, men mange har nok tenkt: Har det noe å si hva jeg gjør som enkeltperson? Spiller det noen rolle om jeg reparerer tingene mine fremfor å kjøpe nye?
Det er her vi i Fremtind kommer inn. Som et av Norges største skadeforsikringsselskap kan vi påvirke folks liv og handlinger. Det ligger mye makt i en knust mobilskjerm, i alle fall når vi får inn over 50.000 av dem i året, og mange lar seg reparere. Vi reparerer selvsagt mer enn mobiler. Bildeler fra ødelagte biler kan være gode som gull når vi skal reparere bilen din. I dag benytter vi brukte bildeler i 7,5 prosent av reparasjonene våre. Det er en god start, men vi kan bedre og strekker oss mot 15 prosent inn mot 2030.
Kunnskap – når kursendring må til
Vi har mer å bidra med! I år har vi gjort en viktig studie, sammen med Trygg Trafikk, om hvordan bruk av berøringsskjermer i bil påvirker måten vi kjører på. Ikke overraskende fører berøringsskjermene til at vi tidvis kjører i blinde, så her trengs det opplæring slik at ikke skjermene skaper et utrygt samfunn for både harde og myke trafikanter.
Fremtind som arbeidsplass
Vi er opptatt av å skape en arbeidsplass med høy trivsel og spennende arbeidsoppgaver. Vi tror vi leverer på vårt beste når vi har det bra, faglig og sosialt – og når vi føler oss inkludert.
Hva har vi gjort for å oppnå dette i 2024? Tradisjonen tro har vi invitert til feiring av merkedager som blant annet Eid og Pride, og vi har markert Verdensdagen for psykisk helse. Vi har samarbeidet med NAV om tilretteleggingsordninger for å motvirke at ansatte faller utenfor arbeidslivet. Vi har også hatt masse kulturaktiviteter.

Faglig påfyll er viktig. Hos oss er det mange arenaer for dette: tradisjonelle kurs, fagdager og konferanser, spillbasert opplæring, e-læring og videoforelesninger. I 2024 fikk vi en ny læringsplattform hvor mye av dette ble samlet. Her fikk vi også tilgang til Videocation som byr på masse spennende nettkurs. Mange har hatt stor glede av alt det som befinner seg i læringsportalen.
Alle bedrifter trenger godt lederskap og gode ledere trenger også påfyll. I 2024 har 14 nye ledere deltatt i lederutviklingsprogrammet «START» og vi har hatt flere samlinger i lederforum, hvor alle lederne i Fremtind deltar. Det er også gjennomført et to-dagers kurs i «Den nødvendige samtalen» med om lag 40 ledere.
Fremtind består av engasjerte og kompetente medarbeidere, som hver eneste dag jobber for å gjøre forsikring i bank enda mer attraktivt og selvfølgelig for kundene våre.
2024 var et spesielt år for oss – Fremtind og Eika Forsikring fusjonerte. I slike prosesser er det viktig å ha ekstra oppmerksomhet på ansatte, så alle føler seg ivaretatt og inkludert. Vi jobbet mye med dette, og i september markerte vi fusjonen med en fantastisk fest i Oslo, arrangert av de ansatte selv. Festen og feiringen økte opplevelsen av et «vi» og la et godt grunnlag for en vellykket integrering av de to selskapene.
Fremtind i tall
Markedsposisjon (Forsikring i bank)
1
Privatkunder
1,1 mill.
Bedriftskunder
80 000
Markedsandel - Privatmarked
24,5 %Landbasert forsikring (per 31.12.2024)
Markedsandel - Bedriftsmarked
9,1 %Landbasert forsikring (per 31.12.2024)
Markedsandel - Total
18,7 %Landbasert forsikring (per 31.12.2024)